Wat kan je leren van complottheorieën?

🔥 Deze 6 eigenschappen maken jouw verhaal ‘sticky’

💡 Het is moeilijk om een goed idee de wereld in te krijgen,

🔥 maar de meest belachelijke verhalen gaan rond als een lopend vuurtje.

Hoe kan dat?

Professor Chip Heath onderzocht het. Samen met zijn studenten besteedde hij honderden uren aan het verzamelen, coderen en analyseren van ideeën die van nature ‘sticky’ zijn: broodjeaapverhalen, oorlogsgeruchten, gezegden, complottheorieën en moppen.

Hij ontdekte helaas niet dé formule voor een succesvol idee. Maar hij kwam er wel achter dat succesvolle ideeën vaak dezelfde eigenschappen hebben. 👇

Samen met zijn broer Dan Heath schreef hij het boek Made to Stick.
In dat boek helpen ze je om ook jouw ideeën ‘sticky’ te maken.

Waarom is dit interessant?

Als je weet welke ideeën van nature ‘blijven plakken’, dan kan je ook je eigen boodschap meer sticky maken.

Met sticky bedoelen de auteurs trouwens dat jouw idee door mensen begrepen en onthouden wordt; en dat ze hun gedrag of mening aanpassen.

Handig voor marketing dus 😉

De zes eigenschappen van een idee dat blijft plakken

Hoe meer van deze eigenschappen je idee heeft, hoe groter de kans dat je idee blijft plakken.

#1 Eenvoud

Je idee moet in 1 regel passen. Begrijpbaar. Zoals een spreekwoord.

#2 Onverwacht

Deel iets wat mensen niet verwachten. Verras. Shockeer.

#3 Concreet

Wees concreet. Niet abstract. Concreet = waarneembaar.

#4 Geloofwaardig

Laat zien dat iets echt is. Of laat mensen zelf conclusies trekken. Voel ik me echt 0,1% gelukkiger als de cijfers dat zeggen?

#5 Emotie

Laat mensen iets voelen. We voelen dingen voor mensen, niet voor abstracte dingen.

#6 Verhalen

Verhalen zijn volgens ‘Made to stick’ een soort mentale flight simulator. Waardoor we sneller en effectiever kunnen reageren.

De vijand: ‘The curse of knowledge’

Alleen is er één grote valkuil bij het delen van je idee. ‘De vloek van kennis’ (dat is een beetje een gekke vertaling 😬 ).

Als je iets al weet is het moeilijk om je voor te stellen hoe het is om dat nog niet te weten. Je kennis is dan een vloek.

En dat maakt het lastig om dingen effectief uit te leggen aan mensen die iets nog niet weten.

Er zijn twee manieren om deze vloek op te heffen:

  1. Niets leren
  2. Je idee transformeren

De bovenstaande 6 principes/eigenschappen uit ‘Made to Stick’ helpen je bij het transformeren van je idee.

In het boek worden ze uitgebreid en met veel voorbeelden uitgelegd.

Made to Stick (NL: De Plakfactor)

Dan & Chip Heath

ISBN: 9780812982008

Bol.com: Engels / Nederlands *

*Disclaimer: Als je het boek via deze link bestelt krijg ik een kleine vergoeding van Bol.com .