In de jaren ‘30 kampt Schlitz met een afnemend marktaandeel. Schlitz is een Amerikaans biermerk in een erg concurrerende markt.

Schlitz is niet uitgesproken uniek. Staat op de 5e plek qua bierverkoop in Amerika.

De bierbrouwer wil zijn marktaandeel vergroten en laat een marketingcampagne bedenken door Claude Hopkins.

Die wil eerst het product goed leren kennen en krijgt een rondleiding van de directeur van de bierfabriek.

Aangekomen bij de bottelingsinstallatie vertelt de bierbrouwer dat de bierflesjes hier gesteriliseerd worden voordat ze worden afgevuld. Bij het steriliseren wordt hete stoom 4 keer onder hoge druk in de flesjes gespoten.

Hopkins is buitengewoon geïnteresseerd. Stelt allerlei vragen.

De directeur is verrast. Want elke bierfabriek steriliseert hun bierflesjes op dezelfde manier.

Maar Hopkins realiseert zich iets belangrijks. Geen enkel biermerk zegt iets hierover in zijn marketing.

In de jaren ‘30 is voedselhygiëne een hot issue, dus bedenkt Hopkins een advertentiecampagne met als slogan:

Schlitz beer bottles – washed with live steam

Door de advertentiecampagne groeit het marktaandeel van Schlitz van de 5e naar de gedeelde 1e plaats.

Wat kan je leren van deze aanpak?

In een markt met veel concurrentie die op jou lijkt kan je je slim onderscheiden:

Claim als eerste iets over jouw product, wat je concurrenten ook over hun product kunnen claimen.

Doordat jij de eerste bent, maai je het gras voor hun voeten weg. Je voorkomt dat ze zich nog kunnen onderscheiden op dit punt. Daarom noemen ze dit een ‘preventieve claim’.

Maak ze gek!

Dit voorbeeld komt uit het boek Maak ze gek! van Aartjan van Erkel. (En hij heeft het weer van Scientific Advertising van Claude Hopkins)

‘Maak ze gek!’ staat vol met dit soort voorbeelden. Het klinkt misschien als een goedkoop salesboek, maar dat is het niet.

Aartjan schreef het boek naar aanleiding van een vraag die hij vaak krijgt van ondernemers: ‘Hoe onderscheid ik me?’

Hij beantwoord deze vraag vanuit zijn eigen ervaring en veel voorbeelden uit de praktijk. Het boek leest makkelijk weg. En laat je stap voor stap zien hoe jij je online marketing zo kan aanpakken dat iedereen klant bij jou wil worden.

Klinkt dit interessant?

Hier deelt hij zelf een samenvatting van zijn boek (kost je wel je e-mailadres)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *