Categorieën
Boek Video

Deel nooit het verschil

In het boek ‘Deel nooit het verschil’ legt Chris Voss uit hoe je iedereen overtuigt om iets wel of juist niet te doen.

Veel verkopers proberen snel tot een ‘ja’ te komen.

“Wilt u besparen op uw energierekening?”
“Hebt u een paar minuten tijd?”
“Mooi weer hé?”

Dat is niet per se de beste manier.

Dat vindt ook Chris Voss. Volgens hem kan je het veel beter anders doen.

Want niet elke ‘ja’ betekent ook ‘ja’.

Wie is Chris Voss?

Chris Voss werkte 15 jaar voor de FBI en was de ‘Lead international hostage negotiator’. Als hoofd van het internationale team onderhandelde hij bij ontvoeringszaken over de hele wereld.

Om meer te leren over onderhandelen ging hij naar Harvard. Maar op die universiteit werd een hele andere manier van onderhandelen geleerd dan die in de praktijk werkt.

Maar waarom werken de technieken van de FBI zo goed in de praktijk?

Daar ging hij op Harvard naar op zoek. Chris ontdekte dat ‘zijn’ technieken intellectueel heel goed te onderbouwen zijn en dat ze overal toepasbaar zijn.

Want onderhandelen is life.

Elke interactie waarbij je “iets wilt” is een onderhandeling.

“Ik wil dat je akkoord gaat met dit contract”
“Ik wil 10% meer loon”
“Ik wil dat je om 20:30 naar bed gaat”

In het boek ‘Deel nooit het verschil’ legt hij uit hoe het werkt. En hoe je iedereen overtuigt om iets wel (of juist niet) te doen.

Hoe ‘moet’ het wel?

Chris merkte dat er vaak een doorbraak kwam in een zaak als de gijzelnemer ‘ Ja, dat klopt’ zei.

Fragment uit het boek ‘Never Split the Difference’ van Chris Voss.

Meer lees je in het boek:

Als je via bovenstaande link bestelt krijg ik ook een paar stuivers commissie.

Ik had verwacht dat dit boek meer een lijst met tips zou zijn met onderhandelingstrucjes. Maar het is een goed onderbouwd boek dat je met verhalen allerlei technieken leert.

Leuk om te lezen. Het deed met zo nu en dan ook aan de serie Mindhunter denken. Daar zie je ook heel erg het contrast tussen de oude manier en nieuwe manier van kijken. Als je die serie goed vond, vind je dit boek waarschijnlijk ook goed.

Ik ga meer boeken over marketing / ondernemen kort samenvatten. Wil je een seintje krijgen als ik een blog heb geschreven? Voeg me dan toe op LinkedIn!

Ik hoor ook graag waarom je marketing / ondernemen interessant vindt in je connectieverzoek!

Misschien start ik later nog wel ooit een nieuwsbrief. Eerst kijken hoe dit loopt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *